ویژگی دیگر ملودی، گامی است که در آن نوشته میشود. با توجه به اینکه نت خاصی به عنوان تونیک انتخاب میشود، مسأله بعدی برای تصمیمگیری گامی است که در آن ملودی نوشته خواهد شد. کیبورد داری ۱۲ نت است و به ندرت میتوان تونال ملودیای یافت که از تمامی ۱۲ نت استفاده کرده باشد. ملودیها معمولاً از یک مجموعه انتخابی پنج نتی (pentatonic)، شش نتی (hexatonic)، هفت نتی (heptatonic)، یا گاهی هشت نتی (octatonic) از گام کروماتیک ۱۲ نتی استفاده میکنند. این نتها با ارجاع به تونیک برگزیده انتخاب میشوند که برای برای راحتی درجه I یا اولین درجه گام خوانده میشوند. این توضیح اهمیت تونیک را به عنوان درجه اصلی گام نشان میدهد.
انتخاب گام تا حد زیادی با استاندارد (mode) دقیقی که برای آهنگ در ذهن دارید تعیین میشود (تصویر ۸.۳ را ببینید). یک گام ماژور به شما ملودیهای شاد و روشنی میدهد درحالی که گام مینور ملودیهای تاریکتر و غمانگیزتر سبک بلوز میدهد. دیگر گامها مانند دورین و میکسولیدین، درجه مطلوبی از سایه روشن میان این دو را به دست میدهند. بطور مشابه، یک گام پنجنتی (pentatonic) نوعی از سبک فولک را ایجاد خواهد کرد درحالی که گام اسپانیش فریجین فوراً حس و حال کشور منشاء خود را اظهار میکند.
در حالت ایدهئال باید آزادی استفاده از هر نوع گام را در هر کلیدی داشته باشید. اگرچه یادگیری فقط یک کلید برای استفاده در تمامی آهنگهایتان کار بسیار راحتتر و وسوسهانگیزی است، بعدها از اینکار پشیمان خواهید شد. کلیدهای مختلف انواع مختلفی از استاندارد و فضا را ایجاد میکنند و موسیقی شما از توانایی فراخواندن این منبع سود بسیار خواهد برد. دلیل اینکه چرا کلیدها دارای این ویژگی هستند مشخص نیست و کاملاً ممکن است که بیشتر آن ذهنی باشد. اما در هر صورت برای بیشتر نوازندگان کلیدها تختهرنگ مهمی از فضای موسیقایی، پیوستگیها و احساسات را فراهم میکنند.
برای شناخت گامها در تمامی این کلیدها باید آنها را با نواختن یاد بگیرید. با انجام این کار، انتخاب هارمونیهای برجستهای که دوست دارید در گام خاصی استفاده کنید نسبتاً راحت میشود. بیشتر موسیقیهای محبوب در گام ماژور یا مینور قرار دارند، به این دلیل ساده که این دو گام بخوبی برای ما شناخته شدهاند. دیگر گامهای مُدال مانند دورین(Dorian) یا فریجین (Phrygian) به عنوان جایگزینهای نیروبخش به گامهای مینور و ماژور استفاده میشوند. گام پنجصدایی خصوصا شکل مینور آن پیوند قوی با بلوز دارد، و در نتیجه مشخص است که نقطه شروع خوبی برای تصنیفی فراهم میکند که به این سبک خاص بازمیگردد. کافی است به آهنگ «اوقات تابستان» گرشوین (Gershwin – Summertime) فکر کنید تا متوجه موضوع شوید. البته گامهای نامتعارف، اگرچه شاید در نهایت استفاده شوند، میتوانند به آهنگتان رگباری نیروبخش از جذبه نامتعارف عرضه کنند.